Od 1 lipca 2013 roku zacznie obowiązywać nowy system gospodarowania odpadami...
Co w nowym systemie będzie zależało od decyzji mieszkańca? Każdy z nas mieszkańców podejmie decyzje czy będzie segregował śmieci czy nie. Od tej decyzji zależna będzie wysokość comiesięcznych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dla osób niesegregujących odpady opłaty będą sporo wyższe – od tych, które będą płacić osoby segregujące odpady.Każdy mieszkaniec Gminy Burzenin zobowiązany będzie do dnia 27 czerwca br. złożyć w Urzędzie Gminy Burzenin pierwszą deklarację, w której zobowiąże się do segregacji (bądź nie) i płacenia miesięcznie określonej kwoty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.W blokach deklaracje zbierać będą zarządcy spółdzielni bądź wspólnot mieszkaniowych i na ich podstawie złożą deklarację zbiorczą. Zarządy zobowiązane będą również do złożenia oryginałów deklaracji z poszczególnych nieruchomości.
Dlaczego trzeba wpisywać do deklaracji te wszystkie skomplikowane dane, które są w bazie urzędu? Przeniosę się w inne miejsce, tam nie ma konieczności wypełniania tych wszystkich dokumentów. Dane wyszczególnione w składanej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, są niezbędne do celów związanych z identyfikacją nieruchomości i jej właściciela oraz rozliczeniem opłaty.Złożenie deklaracji jest obowiązkiem wynikającym z ustawy i dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości, na których powstają odpady komunalne we wszystkich gminach w Polsce. W razie niezłożenia deklaracji w wymaganym terminie Urząd Gminy Burzenin wezwie właściciela w trybie administracyjnym do złożenia deklaracji a jeśli to nie poskutkuje Urząd naliczy wysokość opłaty w drodze decyzji.
Jak będzie wyglądała segregacja odpadów w domu? Ustalone zostały indywidualne zasady i rodzaje pojemników dla naszej Gminy i do tego powinniśmy dostosować nasze domowe zwyczaje. Obowiązywać będą trzy rodzaje pojemników, do których zbierane będą odpady z naszych gospodarstw:
pierwszy na odpady suche (papier, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metal)
drugi na szkło (mieszane, bezbarwne, kolorowe)
trzeci pojemnik na odpady zmieszane
Co będzie, jeśli ktoś nie będzie chciał płacić za śmieci według nowych zasad? Ta opłata lokalna, mimo swojej nazwy, przez przepisy traktowana jest jak podatek. Podlega więc rygorowi ordynacji podatkowej podobnie jak podatek od nieruchomości. Nie można jej negocjować. W sytuacji gdy dane zawarte w deklaracji nie będą zgodne z rzeczywistością lub gdy w wymaganym terminie nie przekażemy do urzędu deklaracji, wystawiony zostanie egzekucyjny tytuł wykonawczy i ostatecznie zaległą opłatę będzie mógł ściągnąć organ egzekucyjny.
Czy mieszkaniec otrzyma jakikolwiek rachunek za śmieci? Jak należy płacić? Nie. Właściciele domów jednorodzinnych oraz zarządcy bloków w deklaracji sami wyliczają stawkę zgodnie z ustaleniami wskazanymi przez uchwały Rady Gminy Burzenin. Opłat należy uiszczać raz na kwartał bez wezwania w terminie do ostatniego dnia każdego kwartału: I kwartał – do 31 marca danego roku, II kwartał – do 30 czerwca danego roku, III kwartał – do 30 września danego roku, IV kwartał danego roku – do 31 grudnia danego roku, gotówką lub przelewem na rachunek bankowy przypisany każdemu z osobna. Numer konta przypisany dla każdego zobowiązanego do zapłaty zostanie przedstawiony w formie pisemnej informacji. Blankiety do zapłaty będzie można pozyskania „na życzenie” w Urzędzie Gminy Burzenin.
A co mam robić gdy nie mam gdzie postawić pojemników na odpady? Pojemniki na odpady należy ustawić w miejscu dogodnym dla siebie na terenie własnej nieruchomości. W przypadku, gdy nie jest możliwe wyznaczenie punktu gromadzenia odpadów na terenie własnej nieruchomości, właściciele kilku nieruchomości mogą porozumieć się i wyznaczyć jeden teren, wspólny punkt gromadzenia odpadów.
W jaki sposób będą sprawdzane śmieci? Trudno będzie upilnować wszystkich mieszkańców. Dlatego ważna jest edukacja mieszkańców. Muszą zdać sobie sprawę z konsekwencji wynikających z niesegregowania odpadów. Podstawową weryfikację prowadzić będzie firma odbierającą odpady z danej nieruchomości. W sytuacji, gdy mieszkańcy zadeklarowali segregację odpadów, a firma odbierze zmieszane odpady, właściciel nieruchomości zostanie wezwany do ich posegregowania. W przypadku dalszego działania niezgodnego z przyjętymi zasadami, mieszkaniec otrzyma decyzję naliczającą podwyższoną opłatę aż do momentu ustania przyczyny. W przypadku budynków wielolokalowych pozostających w Zarządach odpowiedzialność będzie spoczywać na Zarządcach, Ci zaś z kolei egzekwować będą właścicieli poszczególnych nieruchomości pozostających w zarządzie. Zwiększona opłata dla wielu rodzin może być bardzo dotkliwa, dlatego Mieszkańcy są informowani czym grozi, gdy odpady nie będą segregowane.
Co należałoby robić z odpadami powstającymi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą? Odpady inne niż komunalne powstające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terenie danej nieruchomości, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych, lecz w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach lub miejscach. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy (ustawa o odpadach).